Українці вже сидять без світла по 12 годин на добу: де найскладніша ситуація та як насправді діють графіки
Поки західні ЗМІ лякають українців “відключеннями світла по 12 годин” узимку, у деяких регіонах люди й так проводять без електроенергії половину доби, а то й більше.
Найжорсткіші графіки діють у Києві, Дніпропетровській та Київській областях – із “сірими зонами” відключення тут можуть тривати до 7 годин поспіль і сумарно до 20 годин на добу. Також доволі важка ситуація у Черкаській та Кіровоградській областях, де світло вимикають за графіком “дві години через дві”, тобто електрики гарантовано немає сумарно по 12 годин на добу.
У частині регіонів формальні графіки не такі жорсткі, але жителі скаржаться на їх недотримання та триваліші відключення. OBOZ.UA порівняв графіки у різних областях та поспілкувався з мешканцями, щоб визначити, де найскладніша ситуація з відключеннями.
При цьому потрібно враховувати: разові відключення світла можуть бути довшими за зазначені – наприклад, у ніч з 1 на 2 липня деякі споживачі в Хмельницькій області провели без електроенергії 12 годин поспіль. Але це була аварійна ситуація (поєднання негоди та поломки на підстанції), що не є плановим обмеженням і може статися будь-де та будь-коли.
Де діють найжорсткіші графіки відключень електроенергії
На Дніпропетровщині кожне гарантоване відключення світла триває щонайбільше 4 години. Але разом із “сірими зонами” – вже 7 годин.
Це пов’язано з тим, що нещодавно у Дніпрі та області було запроваджено такі самі графіки, як і у столиці. До цього “сірих зон” у регіоні не було, тому деякі жителі області вважають, що графіків просто перестали дотримуватись. Насправді це не так, адже саме графіками передбачено жорсткі відключення світла по 7 годин кожне.
Аналогічний варіант відключень вже деякий час діє у Києві та області. При цьому опитані жителі регіону запевняють: графіків загалом дотримуються, іноді відключення навіть тривають менше, ніж було заявлено. А “сірі зони” поки використовують не щоразу.
В Одесі та області максимальний період без світла поспіль становить 6 годин, сумарно до 18 години на добу (не у всі дні тижня). Ситуація в області важка, але не найгірша.
Проте мешканці міста скаржаться на те, що світло відключають не за графіками. Насправді відсутність електроенергії у випадку, якщо немає аварій, все одно вписується в “чорні” і “сірі зони” графіка. Просто початок відключення не завжди збігається із початком відповідної зони. У “білих” зонах світло все переважно є, показав моніторинг OBOZ.UA.
У Черкаській та Кіровоградській областях діє графік “два через два”, світла сумарно немає по половині доби. Місцеві жителі повідомляють, що графік витримується чітко. Однак вони скаржаться, що не встигають за 2 години зі світлом закінчити всі побутові справи. Особливо складно, за словами місцевих жителів, із запуском пральних та посудомийних машин, програми яких часто розраховані більш ніж на 2 години.
Схожий підхід до відключень застосовується в Хмельницькій та Івано-Франківській областях. Однак світло тут вимикають за графіком “три через три” або “чотири через чотири”, і скарг від місцевих жителів значно менше, хоча сумарний час без світла все одно сягає 12 годин на добу.
По 8 годин поспіль без світла: у яких областях є проблеми з дотриманням графіків
У Сумах та області максимальний період відключення світла за графіками становить чотири години. З них гарантоване відключення – лише 2 години. Втім, як кажуть місцеві жителі, графік часто змінюють протягом доби. Через це трапляються прорахунки й люди можуть лишатися без електропостачання по 8 годин поспіль.
У Чернігівській області відключення вночі тривають по 3 години, вдень по 2-3 години. Але мешканці регіону розповідають, що у селах часто не дотримуються таких графіків і відключення можуть затягуватись.
Потрібно розуміти, що проблеми з електропостачанням у цих північних областях також можуть виникати через російські обстріли. Особливо це стосується прикордонних районів.
Також на складнощі з графіками скаржаться на Вінниччині. “Розклад існує, але нас, наприклад, вимикають то на годину раніше, то на дві. А вмикають лише на годину замість 2-4 годин. Графік один, а відключають інакше”, – розповідають мешканці сіл в області. У самій Вінниці графіків переважно дотримуються.
Цілком протилежна ситуація в Житомирській області. Формально тут теж не дотримуються графіків, але в тому сенсі, що відключень практично немає. Це пов’язують із успішною програмою енергоефективності, яку запровадили у регіоні. Утім у моменти пікового дефіциту в енергосистемі обмеження застосовують і тут. І, як прогнозують енергетики, у липні область може вийти на фактичне виконання графіків, якими передбачено максимальну тривалість відключень по 6 годин поспіль.
Куди скаржитися на недотримання графіків відключень світла
Якщо обленерго та постачальник електроенергії дійсно порушують умови застосування погодинних відключень світла, на них можна поскаржитися. Однак спочатку слід переконатися в тому, що електроенергію точно вимкнули не за графіком і не через аварію (інформацію про це зазвичай можна знайти на сайтах, у соцмережах або чат-ботах обленерго, а також за телефонами, якщо вдасться додзвонитися).
Крім того, якщо електроенергію відключено в години дії “білої” зони, слід перевірити внутрішньобудинкові мережі на наявність несправностей. Для цього слід звертатися до ОСББ, ЖСК або до керуючої компанії, які у разі виявлення аварійної ситуації мають звернутися із заявкою до обленерго. Після її реєстрації енергетики зобов’язані провести перевірку обладнання на своїй стороні та звітувати про результати.
Якщо на сайті постачальника електроенергії немає інформації про проведення аварійних робіт, електропроводка в будинку не пошкоджена, а світло не з’явилося після скарги до обленерго, можна звернутися до регулятора – Нацкомісії з питань енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Зробити це можна в один із трьох способів:
- особисто – передавши звернення особисто чи через уповноважену особу НКРЕКП за адресою: 03057, м. Київ, вул. Сім’ї Бродських, 19;
- онлайн – надіславши скаргу в листі на електронну адресу: pr@nerc.gov.ua;
- за телефоном: +380 (44) 204-70-27.
У письмовому чи онлайн-зверненні необхідно вказати прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, викласти суть питання. Заявку потрібно підписати та вказати дату, а якщо звернення електронне – залишити імейл для зворотного зв’язку.
Comments (0)